반응형

접속사 역할과 대명사 역할을 동시에 하는 관계대명사(relative pronoun)

선행사

주격

소유격

목적격

사람

who

of whom/whose

whom

사물, 동물

which

of which/whose

which

사람, 사물, 동물

that

-

that

사물(선행사 포함)

what

-

what

예제:

~the girl who is sitting on a bench

I like this book which is about animals.

I like this book which I bought last year.

This is the person who is from SS.

This is the person who(m) I know.

All (that) I want is ~. (내가 원하는 모든 것은 ~이다)

All (that) I know is ~. (내가 아는 모든 것은 ~이다)

All (that) you have to do is ~. (당신이 해야 할 모든 것은 ~이다)

The only thing (that) I have to do is ~. (내가 해야할 것은 단지 ~이다)

The best thing (that) I have done is ~. (내가 해온 최고의 일은 ~이다)

All I know is this. ( 이게 내가 아는 모든 것이다)

The only thing I have to do is to meet you. (내가 해야 할 것은 단지 너를 만나는 일이다)

영작 Question>

1. 식당에서 내게 말을 한 여자분은 내 교수님이시다

2. 여기 내가 중고 서점에서 산 책들이 있습니다.

3. 내가 가지고 있는 모든 것은 당신 것입니다.

4. 지금 보고 계신 사진들은 나이아가라 폭포에서 찍은 것들입니다.

5. 그는 내가 서울에서 만난 남자입니다.

6. 내가 해야 할일은 단지 초청장을 보내는 것입니다.

7. 내가 원하는 건 자는 게 전부야.

8. 이것들이 네가 들어야 할 필수 과목들이야.

9. 어제 전화한 사람들이 그차를 사고싶어한다.

 

A>

1. A woman who talked to me in the restraurant is my professor. (X)

:'한 여자'인데 뒤에서 그 사람을 특정하는 표현이 나왔기 때문에

a woman --> the woman

2. There are books that I bought at an old book store . (X)

--> Here are the books that I bought in a used book store .

: 중고서점= used book store

3. All I have is yours. (O)

: All that I have~에서 that생략. 참~ 쉽죠~이.

4. The pictures which you are looking at are taken at the Niagara Falls. (O)

: that도 좋고, which 도 좋아. 나이아가라폭포= the Niagara Falls

( 물이 엄청 많이 떨어지니까 폭포는 복수형인가...ㅋ)

5. He is the man who I met in Seoul. (O)

: who도 좋고, whom도 좋고......who가 편하지.

6. All that I have to do things are just sending the invitation card. (X)

--> The only thing (that) I have to do is to send an invitaion letter. : 이게 정답이란다

7. All I want is sleeping. (X)

--> All I want is to take a sleep. 이렇게 써야쥐

8. All these that you have to take a class. (X)

--> These are the required classes that you have to take. 이렇게 써야쥐

9. Yesterday, the people who called to me want to buy the car. (X)

--> The people who called yesterday want to buy the car. 이렇게 써야쥐

Result:

3/9 = 33%. 아직까지 긴 문장은 잘 못쓰는구나...특히 관계대명사.

반응형

+ Recent posts